Liderzy w sześciu kategoriach
Santander znalazł się w tym roku na podium w każdej z sześciu kategorii, jakie bierzemy pod uwagę w ocenie banków, dwa razy trafił na top. Najlepiej wypadł w kategoriach opartych na twardych danych finansowych: wzrost i stabilność. Pod względem efektywności znalazł się na drugiej pozycji. W pozostałych trzech podrankingach był trzeci.
ING BSK to zwycięzca naszego zestawienia z kilku poprzednich lat. Tym razem okazał się najlepszy w jednej kategorii: relacje z klientem. W pierwszej trójce był również w czterech innych szczegółowych zestawieniach.
mBank wysoką pozycję w ogólnym zestawieniu zawdzięcza przede wszystkim pierwszym miejscu w kategorii innowacyjność. W tym przypadku zgłaszane przez banki innowacyjne projekty są oceniane przez kapitułę. mBank zaproponował m.in. rozwiązanie dotyczące weryfikacji płatności kartami opartej na biometrii.
W kategorii efektywność zwycięzcą okazał się Bank Handlowy, dla którego miniony rok okazał się szczególnie udany pod względem wyników finansowych – inaczej niż w przypadku dużej części konkurencji obciążonej mocno rezerwami na walutowe kredyty i hipoteczne i kosztami wakacji kredytowych. W kategorii ESG (zrównoważone finanse) laureatem został BNP Paribas Bank Polska.
Jak powstaje ranking
Ranking powstał na podstawie danych finansowych banków za 2022 r., odpowiedzi dotyczących innowacji i szczegółowej ankiety w zakresie ESG, a w kategorii relacje z klientem na podstawie dwóch tur sondażowego badania na próbie liczącej łącznie kilkanaście tysięcy osób.
Każda z kategorii uwzględnia kilkanaście (ESG – kilkadziesiąt) szczegółowych wskaźników, zagadnień. Najlepszy bank zdobywa 100 pkt, kolejne odpowiednio mniej. Później wyliczana jest średnia ważona dla każdej z kategorii, a finalny wynik to średnia dla każdej z kategorii (każda z nich ma taką samą wagę: 15 proc.). Na pozycję banków wpływa również ocena kapituły, z 10-proc. wagą.
W skład kapituły wchodzą:
- Krzysztof Jedlak, redaktor naczelny Dziennika Gazety Prawnej – przewodniczący;
- Janusz Jankowiak, główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu;
- Jowita Michalska, założycielka, prezes Digital University;
- prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC;
- Przemysław Paprotny, partner w PwC;
- Łukasz Wilkowicz, redaktor, Dziennik Gazeta Prawna.
Szczegółowe wyniki
Gwiazda Bankowości | ||
Pozycja | Bank | Punkty |
1 | Santander Bank Polska | 78,0 |
2 | ING Bank Śląski | 77,2 |
3 | mBank | 66,6 |
Efektywność | ||
Pozycja | Bank | Punkty |
1 | Bank Handlowy (Citi Handlowy) | 76,5 |
2 | Santander Bank Polska | 72,5 |
3 | ING Bank Śląski | 71,0 |
Wzrost | ||
Pozycja | Bank | Punkty |
1 | Santander Bank Polska | 77,5 |
2 | BNP Paribas Bank Polska | 74,0 |
3 | mBank | 66,0 |
ING Bank Śląski | 66,0 |
Stabilność | ||
Pozycja | Bank | Punkty |
1 | Santander Bank Polska | 81,5 |
2 | Bank Pekao | 72,0 |
PKO Bank Polski | 72,0 |
Innowacyjność | ||
Pozycja | Bank | Punkty |
1 | mBank | 81,2 |
2 | ING Bank Śląski | 70,2 |
3 | Santander Bank Polska | 69,2 |
Relacje z klientem | ||
Pozycja | Bank | Punkty |
1 | ING Bank Śląski | 95,5 |
2 | Credit Agricole Bank Polska | 89,0 |
3 | Santander Bank Polska | 78,5 |
ESG | ||
Pozycja | Bank | Punkty |
1 | BNP Paribas Bank Polska | 70,7 |
2 | ING Bank Śląski | 63,9 |
3 | Santander Bank Polska | 56,0 |
0 komentarzy