Liderzy w sześciu kategoriach

Santander znalazł się w tym roku na podium w każdej z sześciu kategorii, jakie bierzemy pod uwagę w ocenie banków, dwa razy trafił na top. Najlepiej wypadł w kategoriach opartych na twardych danych finansowych: wzrost i stabilność. Pod względem efektywności znalazł się na drugiej pozycji. W pozostałych trzech podrankingach był trzeci.

ING BSK to zwycięzca naszego zestawienia z kilku poprzednich lat. Tym razem okazał się najlepszy w jednej kategorii: relacje z klientem. W pierwszej trójce był również w czterech innych szczegółowych zestawieniach.

mBank wysoką pozycję w ogólnym zestawieniu zawdzięcza przede wszystkim pierwszym miejscu w kategorii innowacyjność. W tym przypadku zgłaszane przez banki innowacyjne projekty są oceniane przez kapitułę. mBank zaproponował m.in. rozwiązanie dotyczące weryfikacji płatności kartami opartej na biometrii.

W kategorii efektywność zwycięzcą okazał się Bank Handlowy, dla którego miniony rok okazał się szczególnie udany pod względem wyników finansowych – inaczej niż w przypadku dużej części konkurencji obciążonej mocno rezerwami na walutowe kredyty i hipoteczne i kosztami wakacji kredytowych. W kategorii ESG (zrównoważone finanse) laureatem został BNP Paribas Bank Polska.

Jak powstaje ranking

Ranking powstał na podstawie danych finansowych banków za 2022 r., odpowiedzi dotyczących innowacji i szczegółowej ankiety w zakresie ESG, a w kategorii relacje z klientem na podstawie dwóch tur sondażowego badania na próbie liczącej łącznie kilkanaście tysięcy osób.

Każda z kategorii uwzględnia kilkanaście (ESG – kilkadziesiąt) szczegółowych wskaźników, zagadnień. Najlepszy bank zdobywa 100 pkt, kolejne odpowiednio mniej. Później wyliczana jest średnia ważona dla każdej z kategorii, a finalny wynik to średnia dla każdej z kategorii (każda z nich ma taką samą wagę: 15 proc.). Na pozycję banków wpływa również ocena kapituły, z 10-proc. wagą.

W skład kapituły wchodzą:

  • Krzysztof Jedlak, redaktor naczelny Dziennika Gazety Prawnej – przewodniczący;
  • Janusz Jankowiak, główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu;
  • Jowita Michalska, założycielka, prezes Digital University;
  • prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC;
  • Przemysław Paprotny, partner w PwC;
  • Łukasz Wilkowicz, redaktor, Dziennik Gazeta Prawna.

Szczegółowe wyniki

Gwiazda Bankowości
Pozycja Bank Punkty
1 Santander Bank Polska 78,0
2 ING Bank Śląski 77,2
3 mBank 66,6

Efektywność
Pozycja Bank Punkty
1 Bank Handlowy (Citi Handlowy) 76,5
2 Santander Bank Polska 72,5
3 ING Bank Śląski 71,0

Wzrost
Pozycja Bank Punkty
1 Santander Bank Polska 77,5
2 BNP Paribas Bank Polska 74,0
3 mBank 66,0
ING Bank Śląski 66,0

Stabilność
Pozycja Bank Punkty
1 Santander Bank Polska 81,5
2 Bank Pekao 72,0
PKO Bank Polski 72,0

Innowacyjność
Pozycja Bank Punkty
1 mBank 81,2
2 ING Bank Śląski 70,2
3 Santander Bank Polska 69,2

Relacje z klientem
Pozycja Bank Punkty
1 ING Bank Śląski 95,5
2 Credit Agricole Bank Polska 89,0
3 Santander Bank Polska 78,5

ESG
Pozycja Bank Punkty
1 BNP Paribas Bank Polska 70,7
2 ING Bank Śląski 63,9
3 Santander Bank Polska 56,0


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.