publikacja
2022-12-22 10:51
Związek Banków Polskich
opublikował nowy raport o bankowości elektronicznej. Zaskoczenia nie ma – coraz
więcej Polaków korzysta z bankowości internetowej i mobilnej. Uwagę zwraca
natomiast liczba klientów mobile only. Już 12,5 mln osób korzysta z usług banku
wyłącznie przez telefony komórkowe i nie loguje się do komputera.
Smartfony zrewolucjonizowały
sposób, w jaki konsumujemy cyfrowe treści. Stały się w zasadzie „szwajcarskimi
scyzorykami”, za pomocą których możemy dziś zrobić niemal wszystko. Ta
rewolucja nie omija sektora bankowego. Najnowsze dane wskazują, że bankowości
mobilnej korzysta już 18,7 mln Polaków – o 18 proc. więcej niż rok wcześniej.
Aż 12,5 mln to klienci określani w żargonie bankowym terminem mobile only. To
osoby, które wszystkie bankowe operacje wykonują w telefonach komórkowych i nie
korzystają już z bankowości internetowej.
Zdaniem Włodzimierza Kicińskiego,
wiceprezesa Związku Banków Polskich, wynika to z tego, że aplikacje bankowe są
intuicyjne i łatwe w obsłudze. Mają coraz więcej funkcji i pozwalają na
dokonywanie coraz większej liczby operacji. – Z tego względu mamy do czynienia
ze sprzężeniem zwrotnym, bo rosnąca liczba klientów korzystających z bankowości
mobilnej staje się impulsem do rozwoju funkcjonalności aplikacji i sfery user
experience, a lepsza jakość oferowanych rozwiązań przyciąga z kolei nowych
użytkowników – mówi Kiciński.
Bankowość internetowa rośnie. Ale
nie tak szybko, jak mobilna
Przesiadka na telefony odbija się
też na statystykach dotyczących bankowości internetowej (dostęp przez
komputer). O ile liczba użytkowników bankowości mobilnej wzrosła w ciągu roku o
18 proc., to liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej jedynie o 5
proc. – do poziomu blisko 22 mln. Umowę o dostęp do kanałów zdalnych miało na
koniec III kwartału 41,5 mln klientów banków.
Związek Banków Polskich odnotował
natomiast niewielkie spadki w zakresie średniej wartości przelewu klienta
indywidualnego. W III kwartale wynosiła ona 1 128,53 zł, w stosunku do
poprzedniego kwartału wartość ta zmniejszyła się o ponad 3,5 proc. Zanotowano
także ponad 4,6 proc. spadek średniej wartości rozliczeń na jednego aktywnego
klienta. Wartość ta zmalała do 6 558,40 zł w stosunku do 6 877,34 zł w II
kwartale 2022 roku.
Przedsiębiorcy wydają więcej
ZBP podaje, że w sektorze MŚP do
bankowości internetowej ma dostęp 3,4 mln klientów, ale aktywnie z tego kanału
korzysta jedynie 2,3 mln. W III kwartale 2022 zaobserwowano znaczny wzrost
średniej wartości przelewu z tego sektora. Średnia wartość przelewu na koniec III
kwartału wynosiła 6 553 zł, to o ponad 400 zł więcej niż w ubiegłym
kwartale.
– Dane dotyczące wzrostu średniej
wartości przelewu w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw wynikają
niewątpliwie z sytuacji gospodarczej w kraju. W warunkach rosnącej inflacji
wzrastają ceny towarów i usług, za które przedsiębiorcy płacą w formie
elektronicznej – tłumaczy Kiciński.
Rekordowa popularność przelewów
natychmiastowych
W raporcie znajdziemy też dane na
temat płatności bezgotówkowych, pochodzące z Krajowej Izby Rozliczeniowej.
Wynika z nich, że znacznie wzrosła liczba przelewów realizowanych przez system Express Elixir (tzw. przelewy natychmiastowe).
Liczba wzrosła do 60 milionów sztuk, co oznacza wzrost o ponad 81 proc. względem
poprzedniego roku. III kwartał 2022 przyniósł także wzrost wartości transakcji
o blisko 9 proc. Jak wynika z Raportu NetB@ank, nieznaczne zmiany dotyczą
także systemu Elixir. W badanym okresie nastąpił wzrost średniej wartości
transakcji o blisko 2 proc. oraz spadek liczby transakcji – o około 2 proc. w
stosunku do II kwartału bieżącego roku.
Opracowano na podstawie raportu
„NetB@ank” ZBP. Pełna wersja raportu znajduje się na stronie www Związku Banków
Polskich.
0 komentarzy