

Co miesiąc każde gospodarstwo domowe opłaca przynajmniej 6-7 rachunków
domowych. Jeśli robi to w tradycyjnych punktach obsługi, musi doliczyć do
każdej faktury kilka złotych prowizji. W skali roku to dodatkowy koszt rzędu
kilkuset złotych. Tymczasem w bankowości elektronicznej wszystko to można
opłacić za darmo. Jak to zrobić?
Wciąż wiele osób, zwłaszcza
seniorów, opłaca rachunki w formie tradycyjnej. Do dyspozycji mają biura
obsługi klienta, wybrane sieci handlowe, firmy specjalizujące się w
płatnościach, placówki pocztowe czy nawet okienka kasowe w bankach. Niestety,
wykonanie papierowego przelewu zazwyczaj wiąże się z dodatkową prowizją. W zależności od placówki taka operacja może dodatkowo kosztować od 2 do nawet 10
zł. Zakładając, że mamy do opłacenia tylko 7 przelewów (czynsz/fundusz
remontowy, prąd, woda, gaz, internet, telefon), a prowizja wynosi 4 zł, to
miesięcznie płacimy za obsługę dodatkowo 28 zł. W skali roku to niepotrzebny
wydatek rzędu 336 zł.
Niepotrzebny, bo taką operację
można wykonać za darmo. Oszczędzając nie tylko pieniądze, ale i czas potrzebny
na wizytę w placówce. Przelewy można bowiem wykonać korzystając z bankowości
internetowej lub mobilnej. Banki nie pobierają opłat za przelewy elektroniczne.
Wyjątek stanowią przelewy natychmiastowe, które docierają do odbiorcy w kilka
sekund. Taka operacja kosztuje z reguły około 5 zł. Ale w przypadku rachunków –
o ile nie płacimy ich na ostatnią chwilę lub po terminie – wystarczy zwykły,
bezpłatny przelew elektroniczny. Z reguły jest on księgowany najpóźniej na
drugi dzień.
Jak opłacić rachunek w bankowości internetowej?
Aby wykonać przelew elektroniczny
potrzebne będzie nam konto w banku z dostępem do bankowości internetowej lub
mobilnej (czyli obsługiwanej za pomocą aplikacji w telefonie). Wykonanie takiej
operacji jest proste. Wystarczy zalogować się do banku i w sekcji „Operacje” wybrać
„przelew zwykły”. Następnie w formatce należy wpisać dane, które widnieją na
papierowym druku. Będzie to numer rachunku odbiorcy, nazwa odbiorcy, kwota
przelewu i jego tytuł. Szczególnie uważnie należy przepisać numer rachunku, bo
złe wpisanie tej pozycji może skutkować odrzuceniem przelewu lub zaksięgowaniem
go na koncie innej osoby. Następnie taką operację należy przekazać do
realizacji, czyli zatwierdzić kodem SMS.I to wszystko.
Jeśli regularnie wykonujemy
przelew do konkretnych odbiorców, np. spółdzielni mieszkaniowej, zakładu
energetycznego czy gazowni, warto dodać sobie takiego dostawcę mediów do
zdefiniowanych odbiorców. Dzięki temu nie będziemy musieli za każdym razem
przepisywać od nowa danych takich jak numer rachunku czy nazwa beneficjenta.
Wówczas z sekcji „książka odbiorców” wybierzemy
jedynie określoną firmę, wpiszemy tytuł i kwotę rachunku. I podobnie jak
w zwykłym przelewie, zatwierdzimy operację kodem SMS. W niektórych bankach przy
kolejnych przelewach, dodatkowa autoryzacja może nie być nawet potrzebna, jeśli
wykonujemy je do zaufanego (zdefiniowanego) odbiorcy.

Pobierz poradnik bezpłatnie lub kup za 10 zł.
Masz pytanie? Napisz na [email protected]
Jak zapłacić rachunek w aplikacji mobilnej?
Równie łatwo opłaca się rachunki
w aplikacji mobilnej. Wystarczy uzupełnić pola przelewu i zaakceptować
transakcję. Niektóre banki idą o krok dalej i pozwalają zeskanować tzw. kod QR z
faktury (kwadrat z czarno-białą mozaiką punktów umieszczony na druku). Wówczas
aplikacja mobilna sama odczyta z rachunku niezbędne dane i uzupełni
automatycznie formatkę przelewu. Taka opcja działa np. w aplikacji mobilnej
Banku Pocztowego. Dodatkowo w tej instytucji można wgrać do systemu bankowości
elektronicznej faktury w wersji cyfrowej z pliku np. otrzymywanego na adres
e-mail.
Polecenie zapłaty i zlecenie stałe – płać automatycznie
Jeśli regularnie opłacamy
rachunki elektronicznie, możemy wybrać jeszcze dwie przydatne opcje: polecenie
zapłaty lub zlecenie stałe. Polecenie zapłaty to usługa, którą aktywujemy w
banku i u dostawcy mediów. Za jej pomocą możliwe jest automatyczne dokonywanie
opłat za rachunki. Wystawca dostarczy fakturę do banku, a bank wykona w naszym
imieniu przelew na wskazany rachunek. Wszystko to dzieje się automatycznie i
nie wymaga od klienta ręcznego wykonywania przelewu. Z kolei zlecenie stałe
jest to operacja powtarzana cyklicznie, którą samodzielnie ustawiamy w
bankowości elektronicznej. Na przykład możemy ustawić, by co miesiąc z naszego
konta wskazana kwota (stała) przelewana była na konto odbiorcy, np. spółdzielni
mieszkaniowej.
Bezpieczeństwo
Korzystanie z bankowości
elektronicznej jest bezpieczne. Wymaga jedynie poznania podstawowych reguł
obsługi tego kanału. Przede wszystkim nie wolno nikomu podawać loginu i hasła
do banku (także telefonicznie), nie klikać w podejrzane linki w wiadomościach
e-mail, nie otwierać podejrzanych załączników. Z kanału tego korzysta dziś
regularnie ponad 20 mln klientów banków. Oszczędzają w ten sposób pieniądze i
czas.
Artykuł jest częścią projektu
„Bankowość cyfrowa w praktyce” przygotowanego we współpracy z Bankiem
Pocztowym.

0 komentarzy