2021-06-21 14:30
publikacja
2021-06-21 14:30
Komisja Europejska i sieć krajowych instytucji zajmujących się ochroną konsumentów zwróciła się w poniedziałek do trzech głównych firm obsługujących karty kredytowe – Visa, Mastercard i American Express – z wnioskiem o wprowadzenie zmian w sposobie informowania o potencjalnie niekorzystnych umowach zakładających regularne opłaty.
Według KE, średnio jeden na 12 konsumentów w Unii, zamawiających tani produkt przez internet pada ofiara podstępu i nieświadomie zgadza się na regularne uiszczanie wysokiego abonamentu.
Typowe przypadki dotyczą telefonów komórkowych i kosmetyków sprzedawanych przez sprzedawców internetowych, którzy ukrywają rzeczywiste koszty związane z zakupem.
Chociaż firmy obsługujące karty kredytowe nie są podmiotami odpowiedzialnymi za tego rodzaju nieuczciwe praktyki, to mają obowiązek – zgodnie z dyrektywą o usługach płatniczych – ostrzegania swoich klientów.
Tymczasem, zazwyczaj w serwisach transakcyjnych, gdzie konsumenci wprowadzają informacje o swojej karcie kredytowej podczas zakupów online, pojawia się tylko informacja o jednorazowej kwocie płatności, a nie subskrypcji implikującej regularne potrącenie z konta.
Zgodnie z przepisami unijnymi konsumenci muszą być poinformowani o rzeczywistych kosztach transakcji i nie powinni być wprowadzani w błąd.
„Prawda jest taka, że czasami konsumenci są oszukiwani. Wzywamy firmy obsługujące karty kredytowe, aby chroniły swoich klientów. Firmy obsługujące karty kredytowe mają obowiązek przestrzegania prawa UE i zapewnienia konsumentom wiedzy o rzeczywistych kosztach zakupu” – oświadczył w poniedziałek Didier Reynders, komisarz UE ds. sprawiedliwości.
Trzy firmy mają teraz dwa miesiące na poinformowanie Komisji i instytucji zajmujących się ochroną konsumentów, jakie zamierzają wprowadzić zmiany w swoich procedurach płatniczych.
Z Brukseli Artur Ciechanowicz (PAP)
asc/ tebe/
0 komentarzy