Wojciech Boczoń2022-10-17 12:29analityk Bankier.pl

publikacja
2022-10-17 12:29

mBank pionierem. Pierwszy wprowadza tę usługę
mBank pionierem. Pierwszy wprowadza tę usługę
/ mBank

mBank wprowadza dodatkowe
zabezpieczenia przy płatnościach kartami w internecie. Osobom, które potwierdzają
transakcje hasłami SMS, włączy nową usługę wykorzystującą biometrię
behawioralną. Oznacza to, że klient będzie musiał oprócz SMS przepisać
jeszcze kilka wyrazów do formatki.

Biometria behawioralna to
zabezpieczenie, które analizuje indywidualne cechy zachowania człowieka.
System wykorzystuje uczenie maszynowe – poznaje zachowania użytkownika w
czasie. Sprawdza jak loguje się do banku, z jaką intensywnością i szybkością
wpisuje znaki na klawiaturze, jak używa myszki, touchpada itp. Wszystkie te
parametry tworzą unikalny wzorzec zachowań użytkownika, który podobnie jak
odciski palca czy tęczówkę oka trudno jest podrobić.

mBank wprowadził właśnie
biometrię behawioralną jako dodatkową metodę autoryzacji płatności kartami w
internecie. Będą z niej korzystać osoby, które potwierdzają swoje transakcje
hasłami z SMS.

Obecnie w mBanku funkcjonują dwie
metody potwierdzenia płatności kartą w internecie:

  • z wykorzystaniem aplikacji
    mobilnej banku
  • kodem SMS.

Z tej drugiej korzysta około 15 proc. wszystkich
klientów detalicznych. W skali miesiąca autoryzują oni około 245 tys.
transakcji internetowych. Teraz mBank będzie te transakcje dodatkowo
zabezpieczał.

W nowym rozwiązaniu, wdrożonym we
współpracy z IT CARD S.A. i Digital Fingerprints, oprócz wpisania jednorazowego
hasła SMS, klient przepisuje na klawiaturze udostępnione wyrazy, jest ich pięć.
Na tej podstawie mBank buduje i weryfikuje profil biometryczny klienta. Gdy
bank zbierze wystarczającą ilość danych, liczba wyrazów do przepisania zostanie
zmniejszona.

W ramach tego procesu bank nie
zbiera żadnych wrażliwych informacji o kliencie. Do zbudowania profilu
potrzebuje jedynie dowiedzieć się:

  • w jaki sposób klient używa klawiszy na
    klawiaturze (czy są to klawisze alfanumeryczne, nawigacyjne, manipulacyjne);
  • jaki jest czas kliknięć w poszczególne klawisze.

Jeśli klient nie chce, aby mBank
zbierał i przetwarzał dane biometryczne, może nie wyrazić na to zgody. W takiej
sytuacji bank poprosi go o zmianę sposobu autoryzacji płatności na aplikację
mobilną – z wykorzystaniem mobilnej autoryzacji.

Jest to pierwsze takie rozwiązanie na
rynku polskim wprowadzone do weryfikacji płatności kartami w internecie. Sama
biometria behawioralna już od pewnego czasu znajduje zastosowanie w bankowości.
Pierwsze wdrożenie
usługi miało miejsce już w 2018 r.
także w mBanku. Od dwóch lat usługę
stosuje ING w bankowości internetowej.
Na podstawie zachowań klienta tworzy unikalny profil, przypisany wyłącznie do jednego użytkownika. Jeżeli osoba
postronna pozyska dostęp do rachunku, system po analizie zachowań rozpoznaje,
że do konta zalogował się ktoś inny.

Źródło:

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.