Mniej Polaków trzyma pieniądze w skarpecie. Zakładamy coraz więcej kont w bankach
Mniej Polaków trzyma pieniądze w skarpecie. Zakładamy coraz więcej kont w bankach
fot. Red_Baron / / Shutterstock

Polacy mają coraz więcej kont w
bankach. Z danych zebranych przez Bankier.pl wynika, że na koniec I kwartału
instytucje finansowe o profilu uniwersalnym obsługiwały już łącznie 35,6 mln
rachunków typu ROR. Młodsi klienci chętniej obsługują rachunki online, ale
starsi mają problem – ubywa placówek, w których można zlecić przelew czy
wypłacić pieniądze.

Rynek kont osobistych jest
odporny na zawirowania rynkowe. Nie straszna mu była pandemia czy rosnąca
inflacja. Rachunków przybywa z kwartału na kwartał, co może świadczyć o postępującym
nieustannie procesie ubankowienia Polaków. Z danych, które zebrał Bankier.pl z
banków uniwersalnych, wynika, że na koniec marca instytucje finansowe
obsługiwały już 35,6 mln kont osobistych. To o 1,7 mln więcej niż w
analogicznym okresie ubiegłego roku.

Najwięcej rachunków osobistych
prowadzi PKO Bank Polski – 8,7 mln. Na drugim miejscu jest Bank Pekao – 4,6
mln, a na trzecim Santander Bank Polska – 4,2 mln. Na dalszych pozycjach
uplasowały się: mBank (4 mln), ING (3,5 mln), Bank Millennium (3,2 mln), Alior
Bank (2,3 mln), BNP Paribas (1,7 mln), Credit Agricole (1,1 mln) i Getin Bank
(1,1 mln). Pozostałe banki obsługują po mniej niż milion rachunków. Najwięcej w skali minionego roku pozyskały PKO BP (+386 tys.), Bank Pekao (+273
tys.) i Santander Bank Polska (262 tys.).

Liczba kont osobistych w bankach na koniec I kw. 2022 r.

10 sprawdzonych sposobów, jak polepszyć zdolność kredytową

Pobierz poradnik bezpłatnie lub kup za 10 zł.
Masz pytanie? Napisz na [email protected]

Liczba 35,6 mln kont osobistych
świadczy o tym, że coraz więcej osób ma więcej niż jeden rachunek. Polacy
zakładają konta nie tylko do obsługi codziennych płatności, ale także do zarządzania
lokatami czy kredytami. Nie ma przepisów, które zabraniałyby posiadania więcej
niż jednego rachunku, więc klienci skwapliwie korzystają z tej furtki. Jedynym
ograniczeniem mogą być w zasadzie opłaty pobierane za prowadzenie kont.

Osoby
posiadające więcej niż jeden rachunek muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami,
jeśli nie spełnią wymagań stawianych przez banki. Instytucje finansowe
proponują darmowe prowadzenie rachunków przede wszystkim aktywnym klientom, czyli takim, którzy zasilają konta pensją lub dokonują transakcji za pomocą
karty lub Blika. Choć oczywiście zdarzają się wyjątki – na rynku znajdziemy
także bezwarunkowo bezpłatne konta osobiste.

Coraz więcej osób korzysta z
bankowości mobilnej

Wraz z rosnącą liczbą rachunków
bankowych przybywa osób, które korzystają z elektronicznych kanałów obsługi. Z
danych Bankier.pl wynika, że z bankowości mobilnej korzysta już 20,5 mln
Polaków. Aplikacje bankowe instalowane na telefonach komórkowych stają się
obecnie najpopularniejszym kanałem obsługi rachunku bankowego. Najwięcej
użytkowników bankowości mobilnej ma PKO Bank Polski – blisko 4,9 mln. Na drugim
miejscu pod tym względem jest mBank (2,9 mln), a na trzecim – ING (2,7 mln).
PKO BP jest też bankiem, któremu w skali ostatniego roku przybyło najwięcej mobilnych
użytkowników – 694 tys.

Liczba użytkowników bankowości mobilnej na koniec I kw. 2022 r.

Bank Millennium podał ostatnio
ciekawe dane na temat zdalnego otwierania rachunków. Wynika z nich, że obecnie
już ponad połowa nowych klientów banku, otwierając konto online, potwierdza
swoją tożsamość przez logowanie do bankowości internetowej innego banku, czyli
wykorzystuje tzw. otwartą bankowość wprowadzoną przed dwoma laty mocą dyrektywy
PSD 2. Otwarcie konta osobistego z wykorzystaniem usługi weryfikacji tożsamości
poprzez logowanie do innego banku to proces w całości online, pozwalający
otworzyć rachunek i rozpocząć korzystanie z niego w ciągu 15 minut.

W ciągu ostatnich dwóch lat, a
więc w trakcie pandemii koronawirusa, banki spopularyzowały nowy sposób
otwierania rachunków – na tzw. selfie. Obecnie w większości instytucji można
założyć konto z poziomu aplikacji mobilnej. Na jednym z etapów tego procesu
wykonywane jest zdjęcie twarzy, które porównywane jest później z wykorzystaniem
technik biometrycznych ze zdjęciem z dowodu osobistego. Dzięki takiemu
rozwiązaniu banki mogły prowadzić akwizycję klientów także w czasach, gdy
dostęp do placówek był utrudniony. Dziś
taki sposób otwierania kont bankowych staje się standardem.

Starsi wolą placówki, ale
oddziałów będzie ubywać

Jednak nie wszyscy klienci
korzystają z najnowszych rozwiązań technologicznych w celu założenia konta czy
obsługi bankowego. Nadal istnieje spora grupa, która preferuje tradycyjne ścieżki, czyli zakładanie konta w placówce bankowej. Obok seniorów jest to młodzież,
która wybiera swoje pierwsze konta bankowe. Okazuje się, że także i najmłodsi
klienci banków wybierają się często z rodzicami do banku, by w obecności
konsultanta założyć rachunek osobisty.

Konto z premią za założenie i używanie

Nawet 360 zł!

Załóż

Premia za używanie i zwroty za rachunki

Nawet do 600 zł!

Sprawdź

Jak wynika z badań
przeprowadzonych przez Alior Bank, sześćdziesięciolatkowie wolą osobiście
załatwiać swoje sprawy. Aż 83 proc. respondentów w tym wieku odwiedziło oddział
swojego banku przynajmniej raz w roku. Jednocześnie 39 proc. ankietowanych
przyznało, że takie wizyty miały miejsce więcej niż pięć razy w ciągu dwunastu
miesięcy. Zaledwie 17 proc. z tej grupy nie było w placówce banku ani razu.
Najczęściej polscy seniorzy w oddziałach wypłacają pieniądze (40 proc.
wskazań), a 26 proc. zdobywa w ten sposób informacje na temat produktów
finansowych. Ponad jedna piąta (22 proc.) Polaków po 60. roku życia wpłaca
pieniądze w placówce.

Tymczasem banki systematycznie ograniczają
swoją sieć oddziałów. W ciągu minionej dekady sieć placówek skurczyła
się o 30 proc. do poziomu 10,6 tys. punktów. Dla seniorów problemem staje się
też inny – coraz bardziej widoczny trend. Banki wycofują z placówek obsługę
gotówkową. Oznacza to, że rośnie sieć oddziałów, w których nie można już
dokonać wypłaty w okienku czy zlecić przelewu. Służą do tego jedynie maszyny
samoobsługowe (bankomaty i wpłatomaty) zlokalizowane przy oddziałach bankowych,
co nie dla każdego klienta jest komfortowym rozwiązaniem.

Źródło:

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.