Wojciech Boczoń2022-10-31 06:00analityk Bankier.pl

publikacja
2022-10-31 06:00

Polacy widzą przyszłość finansową w ciemnych barwach. 5 wykresów o oszczędzaniu, które warto zobaczyć
Polacy widzą przyszłość finansową w ciemnych barwach. 5 wykresów o oszczędzaniu, które warto zobaczyć
fot. steigele / / Shutterstock

Prawie połowa Polaków odczuwa pogorszenie swojej sytuacji finansowej, a 70 proc. niepokój związany z nadchodzącą przyszłością – wynika z badania banku Credit Agricole. Mimo tego aż 54 proc. respondentów wciąż ocenia swoją sytuację finansową jako dobrą lub bardzo dobrą. Staramy się lepiej planować swoje wydatki i zarządzać oszczędnościami.

Ostatnie lata upływają nam pod
znakiem różnego rodzaju kryzysów. Zaczęło się od pandemii COVID-19 i
lockdownów, później nadeszła wojna w Ukrainie i wreszcie rekordowa
inflacja. 

– Wszystko to powoduje, że
Polacy widzą przyszłość finansową w ciemnych barwach. Nie wiemy, co będzie, ale
w naturalny sposób tworzymy wizję przyszłości, opierając się na niedawnych doświadczeniach, a te były niestety przeważnie negatywne – mówi Katarzyna
Kierzkowska, menadżer ds. Badań i Analiz Rynku w Credit Agricole.

Bank przeprowadził badania, w
których sprawdził, czy ostatnie wydarzenia zmieniły podejście Polaków do
zarządzania budżetami domowymi i wydawania pieniędzy. Oto najważniejsze wnioski
z raportu.

1. 70 proc. respondentów obawia się o swoją sytuację finansową w przyszłości

70 proc. badanych obawia się o
swoją sytuację finansową. Najsilniej obawy te odczuwają kobiety. Niepokoi
przede wszystkim rekordowa inflacja – taką odpowiedź wskazało 91 proc.
respondentów. Na dalszych pozycjach znalazły się wojna w Ukrainie i powrót
pandemii COVID-19.

2. 78 proc. badanych lepiej planuje domowe finanse

Credit Agricole

Polacy zaczynają oszczędzać. 56
proc. respondentów odkłada regularnie jakąś kwotę pieniędzy, a 64 proc. robi to
od czasu do czasu. 61 proc. zdecydowało się ograniczyć codzienne wydatki, a 52
proc. odłożyło na później zaciągnięcie kredytu. Aż 62 proc. respondentów
zrezygnowało z wyjazdów turystycznych.

3. Większość trzyma oszczędności w banku

Oszczędzone środki przeważnie są
deponowane na koncie oszczędnościowym, albo na koncie ROR, 23 proc. deklaruje,
że przechowuje oszczędności w domu.

– Oznacza to, że Polakom trudno wdrożyć
długofalowe strategie dotyczące np.: planowania budżetu czy systematycznego
oszczędzania. Tego typu działania wymagają czasu i wysiłku, nierzadko
poszerzania wiedzy na tematy finansowe, a przede wszystkim  – zmiany nawyków. Zamiana nawyków jest zaś
procesem trudnym i długotrwałym stąd często nierealizowanym – mówi Katarzyna
Kierzkowska.

4. W ciągu ostatnich 3 miesięcy 15 proc. badanych przeniosło pieniądze do
innego banku

Credit Agricole

Część osób szuka dla swoich
pieniędzy lepszych produktów oszczędnościowych. 18 proc. respondentów
zdecydowała się przenieść pieniądze na bardziej opłacalny produkt bankowy w
swoim banku, a 15 proc. znalazła lepszą ofertę w innej instytucji. 14 proc.
ankietowanych musiało wydać część oszczędności na życie.

5. Ponad połowa Polaków nie szuka informacji o oszczędzaniu

Credit Agricole

Tylko niecała 1/3 Polaków szuka
opłacalnych sposób pomnażania oszczędności, 51 proc. w ogóle nie chce poszerzyć wiedzy o oszczędzaniu i zarządzaniu pieniędzmi. Inwestycje i alternatywne
formy pomnażania środków pozostają w kręgu zainteresowań bardzo wąskiej grupy
(tylko ok. 20 proc. interesuje się tym tematem, a 1-2 proc. podejmuje realne
działania). Niecałe 60 proc. osób deklaruje, że nie używa żadnych narzędzi do
zarządzania budżetem, mimo że są świadomi, że tym budżetem powinni zarządzać
uważniej.

6. Szukamy rabatów i promocji

– Nie ulega wątpliwości, że przy
obecnym poziomie inflacji, wzrostu cen nie jesteśmy w stanie wydawać pieniędzy
tak samo, jak przed tzw. erą kryzysów. Dlatego też faktyczne działania
odnośnie budżetu i oszczędzania to najczęściej mikrostrategie dotyczące
ograniczania konsumpcji, odkładania planów i szukania codziennych oszczędności
– mówi Katarzyna Kierzkowska.

– W naszym badaniu działaniem
podejmowanym przez zdecydowaną większość Polaków okazało się…poszukiwanie
rabatów i promocji. Ponad 78% badanych zadeklarowało, że szuka rabatów i
promocji, nawet jeśli wymaga to od nich czasu i wysiłku, jednocześnie rabaty i promocje
to najczęściej poszukiwany sposób na oszczędzanie. Oznacza to, że dla dużej
części Polaków oszczędzanie to nie tyle pomnażanie środków, ile poszukiwanie
sposobów na to, by wydać mniej, tak by móc utrzymać standard życia na podobnym
poziomie jak przed nadejściem inflacji – dodaje.

Opracowano na podstawie badania
Banku Credit Agricole „Budżet i oszczędności”. Badanie zostało zrealizowane w
sierpniu 2022 r. na reprezentatywnej próbie 1043 Polaków.

Źródło:

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.