2022-09-22 14:54
publikacja
2022-09-22 14:54
Połowa Polaków w ciągu ostatniego roku korzystała z co najmniej jednej formy płatności cyfrowej, a 96 proc. deklaruje, że z tej metody skorzysta w przyszłości – wynika z opublikowanego w czwartek badania Mastercard New Payment Index 2022.
Jak przekonują autorzy raportu, Polacy są jednym z najbardziej innowacyjnych społeczeństw, jeśli chodzi o metody płatności. W publikacji wskazano, że zarówno młodsze pokolenia, jak również nieco starsi konsumenci nie tylko korzystają z kart zbliżeniowych, ale chętnie sięgają po nowe, wygodne i bezpieczne sposoby płacenia za zakupy np. telefonem, zegarkiem, opaską czy stokenizowaną kartą zapisaną w portfelu cyfrowym w internecie.
Wskazano, że nowe metody płatności cieszą się popularnością, ponieważ postrzegane są jako wygodne i bezpieczne. Z badania wynika, że 50 proc. respondentów korzystało w ciągu ostatniego roku przynajmniej z jednej formy płatności cyfrowych. Przy czym – jak zaznaczono – ku cyfrowym rozwiązaniom skłania się najczęściej pokolenie „Z” (72 proc.) i millennialsi (55 proc.).
Z badania Mastercard New Payment Index 2022 wynika, że dla ponad połowy (52 proc.) polskich konsumentów bezpieczeństwo jest najważniejsze przy podejmowaniu decyzji o wyborze metody płatności. Drugim w kolejności czynnikiem jest łatwość obsługi oraz wygoda (41 proc.). Dodano, że 74 proc. ankietowanych za najbezpieczniejszy środek płatności uznaje karty zbliżeniowe, a 53 proc. Polaków wskazuje portfel mobilny w smartfonie jako bezpieczną metodę transakcji.
Zaznaczono również, że rośnie liczba konsumentów, którzy dostrzegają zalety biometrii przy płatnościach. Z badania wynika, że około pięciu na dziesięciu Polaków przyznaje, że ten sposób płatności jest prostszy w użyciu niż pozostałe. Wyjaśniono, że ponad połowa (54 proc.) polskich ankietowanych twierdzi, iż w ciągu ostatniego roku częściej niż dotychczas korzystała z technologii biometrycznych podczas zakupów. Podkreślono, że jest to najwyższy odsetek w skali wszystkich badanych krajów w Europie.
Ponadto – jak wynika z raportu – 58 proc. badanych uważa, że biometria jest bezpieczniejsza niż uwierzytelnianie dwuetapowe (tj. potwierdzanie dostępu za pomocą SMS-a lub e-maila), a także kody PIN i inne metody autentykacji, a prawie trzy czwarte ankietowanych Polaków (67 proc.) zgadza się, że korzystanie z biometrii jest łatwiejsze niż konieczność zapamiętywania kodów PIN i haseł.
Zauważono, że około 3 na 10 respondentów dokonało przynajmniej jednego zakupu z pomocą biometrii w ciągu ostatniego roku. Najpopularniejszą formą wykorzystania tej technologii jest odcisk palca (62 proc.) oraz rozpoznawanie twarzy (49 proc.).
autor: Ewa Wesołowska
ewes/ mmu/
0 komentarzy