

W trzecim kwartale 2021 roku
wartość oszukańczych transakcji kartami płatniczymi sięgnęła 21,9 mln zł –
podaje NBP, powołując się na dane z banków. NBP uspokaja jednak, pisząc, że skala oszustw z użyciem kart jest niewielka
w porównaniu do całości obrotu kartami.
Narodowy Bank Polski opublikował
nowy raport, w którym podsumowuje III kwartał 2021 roku w segmencie oszukańczych
transakcji kartami płatniczymi. Z opracowania wynika, że omawiany okres był
rekordowy pod względem wartości tzw.
fraudów na kartach. W okresie od lipca do września 2021 wartość transakcji
oszukańczych z wykorzystaniem kart płatniczych zaraportowanych przez banki sięgnęła
21,9 mln zł. Dla porównania rok wcześniej było to „jedynie” 12,9 mln zł.
Wartość była rekordowa, ale liczba transakcji już nie – było ich
niespełna 60 tys. Dla porównania rok wcześniej liczba ta wynosiła 64,4 tys. zł.
NBP uspokaja, że skala oszustw z użyciem
kart płatniczych była nadal niewielka w porównaniu do całości obrotu kartami
płatniczymi. Stanowiła ona – według danych z banków – tylko 0,003 proc.
liczby i 0,009 proc. wartości wszystkich transakcji. Bank centralny zaznacza,
że jeszcze w 2019 r. wskaźniki te wynosiły odpowiednio 0,006 proc. dla wartości
i 0,003 proc. dla liczby transakcji. Plasowało to wówczas Polskę na 1. miejscu
w rankingu najbardziej bezpiecznych pod tym kątem krajów.
Z informacji przekazanych przez
banki wynika, że III kwartale 2021 r. pod względem liczby dominowały oszustwa w kategorii „Inne” (69,5 proc.). W jej ramach banki
przekazują głównie informacje o transakcjach dokonanych z wykorzystaniem danych
karty bez jej fizycznej obecności. Oszustwa kartami sfałszowanymi stanowiły
18,4 proc., a oszustwa kartami zgubionymi/skradzionymi stanowiły 12,1 proc.
ogółu oszustw. Odnotowano tylko 4 fraudy dokonane za pomocą kart
nieotrzymanych.
W raporcie znajdują się także dane na temat oszustw kartowych pozyskane
od agentów rozliczeniowych. Różnią się one od tych raportowanych przez
banki ze względu na różny zakres oszustw dokonywanych kartami płatniczymi. Dane
od agentów rozliczeniowych nie obejmują bowiem transakcji dokonywanych w bankomatach
kartami skradzionymi lub kartami sfałszowanymi oraz transakcji oszukańczych
dokonanych poza granicami kraju kartami wydanymi w Polsce. Z kolei dane z
banków nie obejmują transakcji oszukańczych dokonanych w Polsce kartami
wydanymi w innych krajach.
Według danych od agentów w III
kwartale 2021 r. odnotowano 11 tys. operacji oszukańczych na kwotę 6 mln zł.
Oznacza to, że w porównaniu do poprzedniego kwartału liczba oszustw zmalała o
11,1 proc., ale wartość oszustw wzrosła o 81,2 proc.
W raporcie NBP znajdują się
również dane nt. oszustw z
wykorzystaniem przelewów. Takich operacji w III kwartale było 7,7 tys. na
blisko 32 mln zł. Pod względem liczby jest to wzrost o 53 proc. w porównaniu do
poprzedniego kwartału. Wartość zmieniła się jedynie nieznacznie – o 0,1 proc. Nie
odnotowano natomiast żadnych transakcji oszukańczych dokonanych z użyciem
polecenia zapłaty.

0 komentarzy