Sypnęło nowymi funkcjami w aplikacjach mobilnych banków. Sprawdzamy szczegóły
Sypnęło nowymi funkcjami w aplikacjach mobilnych banków. Sprawdzamy szczegóły
fot. ESB Professional / / Shutterstock

Bankowość mobilna bije rekordy
popularności. Nic dziwnego – za pomocą aplikacji możemy dziś załatwić większość
spraw, które do niedawna wymagały zalogowania się do „klasycznej” bankowości
internetowej. Banki cały czas dokładają też do nich nowe funkcje, które
ułatwiają obsługę finansów osobistych. Sprawdziliśmy, co nowego pojawiło się w
programach mobilnych w ostatnich tygodniach.

Alerty i raporty BIK w telefonie od Aliora

Alior Bank we współpracy z Biurem
Informacji Kredytowej wprowadził do bankowości mobilnej dwie nowe usługi –
Raport BIK i Alert BIK. Pierwsza z nich pozwala klientom ocenić szansę na
kredyt i sprawdzić, czy nie mają opóźnień w spłacie innych zobowiązań. Druga usługa
to ostrzeżenia SMS lub mailowe, które pomagają chronić klientów przed
wyłudzeniami na ich skradzione dane 24/7 przez cały rok.

Nowe usługi dostępne są w
aplikacji mobilnej w zakładce „Płatności i usługi”. Należy tam wybrać „Usługi BIK”, a następnie wskazać
interesującą nas opcję – alerty lub raporty. Po wyrażeniu zgód konieczne jest
jeszcze zaakceptowanie regulaminu usługi i cennika. Następnie aplikacja zapyta
nas, z którego rachunku ma zostać pobrana opłata za usługę.
Jednorazowy koszt Raportu BIK, który klient otrzyma w formie zaszyfrowanego
pliku PDF, to 39 zł, natomiast roczna opłata Alertów BIK to 24 zł.

Płatność Blikiem bez potwierdzenia na Allegro w IKO

PKO Bank Polski jako pierwszy na
rynku wprowadził możliwość dokonywania płatności Blikiem na Allegro bez
przepisywania kodu i potwierdzania transakcji. Żeby skorzystać z nowej usługi,
użytkownik aplikacji musi dodać allegro.pl do zaufanych sklepów w IKO i
zaakceptować propozycję włączenia automatycznego potwierdzania transakcji.
Następnie w trakcie kolejnych zakupów – po potwierdzeniu w aplikacji mobilnej
IKO płatności bez kodu (w Allegro jako zaufanym sklepie), pojawi się ekran z
propozycją włączenia opcji płatności bez konieczności ich każdorazowego
potwierdzania.

Taka opcja będzie działać dla
wybranych płatności, a użytkownik za każdym razem dostanie powiadomienie (push)
o dokonanej transakcji. W aplikacji IKO klient ma opcje zarządzania
ustawieniami – w tym włączanie i wyłączanie opcji płatności bez kodu i bez
potwierdzenia w poszczególnych sklepach internetowych. Bank przypomina, że
płatności Blik bez kodu i bez potwierdzenia dają możliwość sfinalizowania
zakupów jednym kliknięciem z poziomu konta na Allegro. Klient musi świadomie
taką opcję włączyć, by z niej korzystać.

Promocja dla czytelników Bankier.pl

Dzięki współpracy Finax z portalem Bankier.pl przygotowaliśmy promocję dla czytelników. Każdy czytelnik może otrzymać dwie zniżki:

  1. Zniżkę polegającą na darmowym zarządzaniu kwotą 1000 EUR przez rok.
  2. Zwolnienie z pobierania prowizji manipulacyjnej za niskie wpłaty (czyli te poniżej kwoty 1000 EUR) na zawsze na wszystkich kontach (można ich otworzyć wiele w ramach jednego rachunku), które otworzy w Finax w okresie promocji.

Aby skorzystać z promocji (zniżek), w okresie od 25 października do 7 listopada (okres promocji) należy wykonać następujące kroki:

  1. Kliknąć w link Bankier.pl prowadzący do strony internetowej Finax.
  2. Przejść w ten sposób  na stronę internetową Finax i otworzyć rachunek.
  3. Wpłacić na rachunek Finax pierwszy depozyt (wystarczy 100 zł).

Zarządzanie inwestycjami od PKO BP

To nie jedyna nowość w aplikacji
IKO od PKO BP. Od września użytkownicy programu mogą kupować i obsługiwać
fundusze inwestycyjne oraz korzystać z usług Biura Maklerskiego. Klienci
mogą zapoznać się z ofertą funduszy inwestycyjnych, mają także dostęp do
szczegółów dotyczących poszczególnych funduszy, w tym aktualnych i
historycznych notowań. Ponadto mogą kupić fundusz, dopłacić do niego i dokonać
zamiany lub sprzedaży.

Nowe funkcje znajdują się w
zakładce „Moje produkty” -> „Inwestowanie”. Są tam dostępne następujące
kategorie: „Fundusze inwestycyjne”, „Biuro Maklerskie” oraz „PPK i PPE”. Na
przykład po wybraniu opcji „Fundusze inwestycyjne” i „Kup fundusz” otwiera się
lista dostępnych funduszy wraz z ich opisem („Dane produktu”); po wyborze
funduszu i dokonaniu niezbędnych formalności użytkownik aplikacji akceptuje,
autoryzuje i finalizuje zakup.

Oszczędzanie na konkretne cele z Santanderem

Z kolei Santander Bank Polska
wprowadził do programu mobilnego program „Moje cele”. Ułatwia on oszczędzanie
na konkretny cel. Aby skorzystać z usługi, wystarczy otworzyć aplikację mobilną
i na głównym ekranie, pod widokiem stanu konta, kliknąć „Moje cele”. Następnie
określić, na co chcemy odłożyć pieniądze – można założyć do 10 celów. W kolejnym
kroku wystarczy dopasować metody oszczędzania do swoich możliwości – regularne
wpłaty automatyczne, wpłaty własne lub odkładanie końcówek z zaokrąglonych do
pełnej złotówki transakcji kartą. Przy każdym celu można wybrać wiele metod.
System podpowie też, kiedy go osiągniemy.

– W module zastosowaliśmy
mechanizmy motywujące do systematycznego odkładania pieniędzy, współpracując z
doświadczonymi trenerami fitness, bo oszczędzanie to dla wielu ludzi bieg z
przeszkodami. „Moje cele” to także wizualizacja ich stylu życia, dlatego
umożliwiliśmy korzystanie z emoji, co nie jest standardem dla bankowości – opowiada
Dawid Lach, Product Owner odpowiedzialny za narzędzie „Moje Cele” z Santander
Bank Polska.

Coś dla klientów mBanku

mBank umożliwił klientom bankowości
prywatnej zdalne zakładanie konta. W procesie wykorzystywany jest e-dowód i
aplikacja eDO App. Aby otworzyć kont,o potrzebny jest telefon z NFC oraz
aplikacja eDO App (pobiera się ją bezpłatnie). Wypełniając wniosek o rachunek
na stronie mBanku, należy wybrać jako formę potwierdzenia tożsamości automatyczne pobranie danych z e-dowodu.

Następnie należy zeskanować w
aplikacji eDO App widoczny we wniosku kod QR (lub przepisać numer umieszczony
pod nim) i potwierdzić operację PIN-em nadanym w urzędzie podczas odbioru
dowodu. Dalej należy przyłożyć e-dowód do telefonu, co spowoduje pobranie na
wniosek danych z warstwy elektronicznej. Na koniec podpisujemy umowę o prowadzenia
konta kodem z SMS-a przesłanego przez bank.

Przelewy na telefon Blik u spółdzielców z SGB

W październiku SGB-Bank
udostępnił klientom możliwość wykonywania przelewów na telefon Blik. Rozwiązanie
znane jest już użytkownikom aplikacji innych banków, a teraz będzie ono
dostępne również dla korzystających z SGB Mobile. Dzięki niemu będą oni mogli
przekazać pieniądze innym użytkownikom natychmiast, przez 7 dni w tygodniu, bez
znajomości numeru rachunku bankowego.

– Jest to uzupełnienie
dotychczasowej oferty Blik w naszych bankach, ponieważ wcześniej mogli oni już
korzystać z płatności w sieci, sklepach stacjonarnych czy wypłat z bankomatów.
Otrzymaliśmy już certyfikację od Polskiego Standardu Płatności na dostarczenie tego
rozwiązania dla klientów – mówi Artur Józefowski, dyrektor Biura Bankowości
Mobilnej i Internetowej SGB-Banku.

Duże kredyty w aplikacjach mobilnych

Kilka tygodni temu działalność na
naszym rynku rozpoczęła nowa instytucja finansowa – Raiffeisen Digital Bank.
Nowy podmiot specjalizuje się w kredytach konsumenckich, które dostępne są
wyłącznie w aplikacji mobilnej. Klientów kusi finansowaniem nawet do 100 tys.
zł. Okres spłaty wynosi do 60 miesięcy. Na początek RDB specjalizować ma się w
kredytach, ale jak wynika z informacji zamieszczanych w komunikatach prasowych
– z biegiem czasu oferta może zostać rozszerzona  o kolejne produkty i usługi. Marka Raiffeisen
Digital Bank należy do austriackiego Raiffeisen Centrobank AG.

Nie jest to jednak jedyny
podmiot, który kusi klientów kredytami na wysoką kwotę dostępnymi mobilnie.
Podobne oferty przygotowały jeszcze Revolut Bank (finansowanie do 100 tys. zł)
i Aion Bank (kredyt do 90 tys. zł.).

Rośnie popularność bankowości mobilnej

Coraz więcej klientów sięga po
rozwiązania dostępne w aplikacjach mobilnych banków. Jak wynika z danych
branżowego serwisu PRNews.pl, z bankowości mobilnej na koniec czerwca 2021 roku
korzystało już ponad 18 mln klientów banków. Zdecydowana większość osób
korzysta z aplikacji mobilnych – łącznie ponad 15 mln (pozostali wybierają
alternatywne formy mobilnego „bankowania” np. serwisy RWD). Co ciekawe, blisko
9 mln klientów banków korzysta już wyłącznie z aplikacji mobilnych i nie loguje
się do serwisów bankowości internetowej. W żargonie bankowym osoby te nazywane
są klientami „mobile only”.

Źródło:

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.