Jak przypomniała rzeczniczka prasowa UOKiK Małgorzata Cieloch, zgłoszone skargi dotyczą głównie problemów z elektronicznym składaniem wniosków, wymagania przez banki złożenia kilku odrębnych wniosków na zawieszenie każdej z rat czy straszenia konsumentów negatywnym wpływem wakacji kredytowych na ocenę zdolności kredytowej.

„Analizujemy je i uzupełniamy na bieżąco, przede wszystkim sprawdzamy sygnały dotyczące ściągnięcia przez bank raty pomimo skorzystania przez kredytobiorców z wakacji i złożenia wniosku” – poinformowała PAP Cieloch.

Wskazała, że w ostatnich dniach konsumenci sygnalizują różne sytuacje dotyczące rozliczeń związanych z wakacjami kredytowymi. „Na przykład bank wystawił błędne harmonogramy spłaty po skorzystaniu z wakacji kredytowych, wskazujące na dalsze naliczanie odsetek lub pokazujące nowe i zawyżone raty. Pojawiały się przypadki braku uzasadnienia lub lakoniczne uzasadnianie przez banki odmowy zawieszenia spłaty kredytu, albo odmowa zawieszenia spłaty uzasadniona posiadaniem przez konsumenta +pożyczki hipotecznej+, bez merytorycznego zbadania czy produkt nie jest kredytem hipotecznym spełniającym kryteria przewidziane w ustawie” – wyjaśniła.

Dodała, że konsumenci zgłaszali też problemy dotyczące wcześniejszej spłaty kredytu w przypadku skorzystania przez konsumenta z wakacji kredytowych. „W tym przypadku banki potrącają odsetki od wpłacanych przez konsumentów kwot przeznaczonych na nadpłatę kredytu” – wyjaśniła.

Pojawiają się również skargi na różnego rodzaju utrudnienia w złożeniu wniosku o wakacje kredytowe, np. kredytobiorcy sygnalizują nam, że wniosek na całe wakacje można złożyć wyłącznie w placówce banku, a ten nie ma placówek nawet w niektórych miastach wojewódzkich.

„Przyglądamy się tym praktykom i na bieżąco występujemy do banków o wyjaśnienia. Jednocześnie nie wykluczamy podjęcia działań w sytuacji naruszenia prawa” – poinformowała rzeczniczka.

Klienci banków mogą od 29 lipca składać wnioski o wakacje kredytowe, czyli możliwość zawieszenia spłaty raty kredytu hipotecznego przez w sumie osiem miesięcy w tym i przyszłym roku. Spłatę kredytu można zawiesić na dwa miesiące w trzecim i na dwa miesiące w czwartym kwartale 2022 r. oraz po jednym miesiącu w każdym kwartale 2023 r. Dotyczy to osób, które zaciągnęły kredyt w złotych na własny cel mieszkaniowy.

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.