2022-06-30 12:44

publikacja
2022-06-30 12:44

Większość młodych Polaków stać na maksymalnie 10 tys. zł oszczędności [Wykresy]
Większość młodych Polaków stać na maksymalnie 10 tys. zł oszczędności [Wykresy]
fot. Jacob Lund / / Shutterstock

Większość młodych Polaków stara się oszczędzać, ale ich możliwości zatrzymują się na 10 tys. zł – wynika z badania SW Research. Bieżące wydatki przeznaczają na jedzenie i ubrania, a zgromadzone środki mają im pomóc głównie w kupieniu mieszkania, rzadziej w założeniu rodziny.

Ośmiu na dziesięciu Polaków w wieku 18-35 lat deklaruje, że posiada oszczędności – wynika z badania przygotowanego przez SW Research, zleconego przez PFR Portal PPK. Spośród tej grupy co czwarty deklaruje, że posiada oszczędności nieprzekraczające 2 tys. zł. Natomiast 18 proc. ankietowanych wskazało, że udało im się odłożyć od 2 do 5 tys. zł. Tyle samo osób oddało głos na przedział od 5 do 10 tys. zł. Na oszczędności nieprzekraczające 40 tys. zł pozwoliło sobie 25 proc. respondentów. Większą kwotę wskazało tylko 13 proc. badanych.

SW Research

Co piąty badany przyznał, że nie udało mu się zaoszczędzić żadnej sumy. Spośród tych respondentów, ponad połowa wskazała, że na odkładanie nie pozawalają im niskie pensje oraz wysokie bieżące wydatki.

Jeżeli chodzi o motywację do oszczędzania, to największą jest zebranie środków na dalszą przyszłość, np. budowę domu lub kupno mieszkania. Ta odpowiedź zebrała 54 proc. Blisko połowa z ankietowanych wskazała również, że oszczędności przydadzą się na czarną godzinę. Co trzeci respondent zbiera, aby zrealizować swoje pasje lub podróżować. Najrzadziej, bo w przypadku 26 proc., odłożone pieniądze mają pomóc w założeniu rodziny i zdecydowaniu się na dzieci.

SW Research
SW Research
SW Research
SW Research

Badani zapytani o to, na co przeznaczają najczęściej pieniądze, w zdecydowanej większości wskazali jedzenie (90 proc.). Na drugim miejscu celów zakupowych znalazła się odzież (71 proc.). Pozostałe odpowiedzi również wskazują na większy pragmatyzm względem wydatków, niż można było się spodziewać po młodych ludziach, ponieważ 58 proc. zyskała odpowiedź kosmetyki, 52 proc. komunikacja, a najmniej, bo 40 proc., wyjścia do barów.

Alan Bartman

Źródło:

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.